در حال بارگذاری ...
  • با حضور کارشناسان؛

    قانون رسیدگی به شکایات جانبازان، ایثارگران و آزادگان بررسی شد

    حیات: به میزبانی اداره کل دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر، و با حضور کارشناسان و صاحب نظران، قانون رسیدگی به شکایات جانبازان، ایثارگران و آزادگان بررسی شد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حیات، چهارمین نشست تخصصی – علمی، با موضوع بررسی آیین نامه اجرایی کمیسیون ماده 16 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در مورد کیفیت رسیدگی به شکایات، عصر امروز سه شنبه 19 تیرماه 97 و با حضور دبیر کمیسیون ماده 16 و مدیرکل امور حقوقی و معاضدت قضائی، صاحب نظران و استادان برجسته دانشگاهی و دبیران تشکل ها، در محل سالن جلسات اداره کل دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

    دکتر محمد عرفان عضو کارگروه حقوقی تشکل های شاهد و ایثارگر و از قضات دیوان عدالت اداری دادسرای انتظامی قضات، که ریاست این جلسه را برعهده داشت، اظهار داشت: قرار بود پیش نویس آیین نامه ای برای رسیدگی به شکایات جانبازان تدوین شود و مبنای ما در این راستا، ماده 16 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بود.

    مدیرکل امور حقوقی و معاضدت قضائی اداره کل دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر اضافه کرد: با مراجعه به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، می بینیم که در تبصره 2 ماده 58 این قانون، علاوه بر رسیدگی به شکایات جانبازان، رسیدگی به شکایات خانواده شهدا و همچنین آزادگان، به کمیسیون ماده 16 محول شده است.

    آقای عرفان در حاشیه جلسه بررسی آیین نامه اجرایی کمیسیون ماده 16 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در مورد کیفیت رسیدگی به شکایات، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حیات، به ارائه توضیح بیشتری در مورد علت برگزاری این جلسه پرداخت و گفت: جدای از بحث رسیدگی به شکایات جانبازان، در ارتباط با رسیدگی به شکایات خانواده شاهد و آزادگان، یک حلقه مفقوده ای وجود داشت که در ماده 58 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، به این موضوع تصریح شده بود.

    وی افزود: در تبصره 2 ماده 58 این قانون گفته شده، شکایات مربوط به ایثارگران، در کمیسیون ماده 16 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان رسیدگی می شود، اما فرآیند آن نامشخص بود.

    دکتر عرفان ادامه داد: در واقع ما با تکلیفی که در ماده 61 آیین نامه اجرایی همین قانون، یعنی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، برای تصویب پیشنهاد می دهیم، می خواهیم چارچوب مشخصی را ایجاد کنیم که فرآیند رسیدگی، صلاحیت ها، ساختارها و نحوه رسیدگی کاملا مشخص و ابهام زدایی شود که همه مراجع قانونی، تکلیف خود را بدانند و رسیدگی ها تسهیل شود و همچنین در اجرا هم مشکلی وجود نداشته باشد.

    وی در ادامه سخنان خود گفت: علاوه بر رسیدگی به شکایات جانبازان که از سال 74 و بر اساس قانون تسهیلات استخدامی جانبازان تشکیل شد، کمیسیونی تحت عنوان ماده 16 ایجاد شد کهعلاوه بر جانبازان، شکایات خانواده شاهد، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همچنین آزادگان در ان رسیدگی می شود.

    وی خاطرنشان کرد: آن قانون قبلی مخصوص جانبازان بود، و قانون جامع اجازه داد که شکایات این افراد هم در کمیسیون مورد نظر، رسیدگی شود.

    دکتر عرفان با بیان این که تبصره 2 ماده 58 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می گوید که شکایات مربوط به ایثارگران مشمول این ماده که شامل خانواده شهدا و جانبازان بالای 25 درصد و همچنین آزادگان هست، قابل رسیدگی در کمیسیون ماده 16 هست، گفت: بر اساس این قانون، افراد قبل از این که به مرجع قضائی مثل دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، به کمیسیون ماده 16 مراجعه می کنند تا کمیسیون به شکایت ان ها رسیدگی دارد.

    صادق چهرقانی

        کانال تلگرام
       کانال اینستاگرام



    نظرات کاربران